Daftar Seserahan Dalam Adat Sunda

Daftar Seserahan Dalam Adat Sunda
Daftar Seserahan Dalam Adat Sunda  

“Teh, kalau seserahan isinya apa saja?” tanya seorang teman tiga minggu lalu. Kemudian saya menjawab panjang lebar tentang ‘daftar seserahan’ tersebut, kebetulan teman saya itu pakai adat Sunda. Sebenarnya, ini bukan kali pertama ada yang nanya seperti itu. Pekerjaan saya sebagai wedding organizer, membuat beberapa orang konsultasi perihal seserahan. Saya jadi kepikiran buat nulis di blog.


Seserahan itu apa? Dalam adat Sunda, seserahan berarti memberi serangkaian barang yang dibutuhkan oleh pihak calon mempelai perempuan dari calon mempelai laki-laki. Sifatnya wajib? Secara adat iya, secara agama nggak. Maksud dari seseharan tersebut adalah sebagai salah satu pembekalan dalam berumah tangga, makanya barang-barang yang dipilih sangat berdaya guna.

Adakah patokan dalam seserahan? Jangan khawatir, seserahan bersifat fleksibel sesuai dengan dana pihak calon mempelai laki-laki. Berikut daftar barang seserahan yang biasanya ada dalam adat Sunda.

Pertama, perlengkapan ibadah. Barang-barang tersebut sesuai dengan agama yang dipeluk oleh kedua calon mempelai. Misalnya jika calon mempelai beraga Islam, seserahan yang dipilih adalah mukena, sajadah, tasbih, dan Al-Qur’an.

Kedua, perhiasan. Perhiasan juga nggak ada patokan berapa gram atau berapa macam. Bebas saja. Biasanya berupa cincin kawin, gelang, kalung, atau anting. Perhiasan ini sebagai simbol bahwa harapannya sebuah pernikahan akan bersinar dan berkilau.

Ketiga, kebaya dan kain batik. Boleh berupa bahan kebaya seperti brukat, atau kebaya yang sudah jadi. Untuk kain batik, boleh yang bermodel rok atau kain lilit, namun kebanyakan berupa kain lilit.

Keempat, kosmetik dan alat mandi. Kosmetik biasanya berupa paketan seperti bedak, ala bedak, lipstik, minyak wangi, body lotion, dan lain-lain. Alat mandi juga biasanya paketan, terdiri dari sabun mandi, shampo, dan lain sebagainya.

Keenam, baju dan alas kaki. Biasanya baju berupa gaun pesta, baju muslim, atau baju kerja. Alas kaki boleh pilih salah satu antara sepatu atau sandal, lebih baik jika menyediakan keduanya.

Ketujuh, tas. Pilih tas sesuai kebutuhan, ukuran tak jadi masalah. Hanya biasanya berupa tas pesta.

Kedelapan, baju tidur dan pakaian dalam. Pilihlah baju tidur dan pakaian dalam yang bukan hanya nyaman namun indah dilihat.

Kesembilan, kue dan buah-buahan. Kue boleh berupa kue-kue kering atau cake. Untuk buah-buahan, pilih saja yang satu set berupa apel, mangga, anggur, pisang, dan lain-lain.

Kapankah seserahan dialihtangankan? Dalam adat Sunda, ada prosesi Ngeuyeuk Sereuh yang dilaksanakan satu hari sebelum hari pernikahan. Seserahan biasanya diberikan pada saat itu. Nah, bila kamu nggak berniat menjalankan prosesi tersebut, seserahan diberikan pada saat sebelum akad nikah.

Tambahan, tips untuk mempersiapkan seserahan, jangan lupa buatlah perencanaan budget untuk seserahan. Setelah budget keluar, buat daftar barang yang akan kamu beli. Usahakan jangan terlalu jauh melenceng dari perencanaan budget. Agar nggak tergesa-gesa, cicillah pembelian seserahan jauh-jauh hari. Untuk menghias seserahan, kamu bisa melakukannya sendiri agar lebih hemat. Kalau pun nggak ada waktu, pakai jasa mengemas seserahan. Menurut saya, nggak perlulah sampai beli-beli kemasan mahal buat seserahan, sayang juga cuma terpakai sekali.

Semoga artikel ini bermanfaat para calon pengantin. Kalau masih bingung, boleh kontak saya. Siapa tahu kamu juga lagi butuh jasa wedding organizer, saya siap bantu ^_^
Evi Sri Rezeki
Evi Sri Rezeki

Selamat datang di dunia Evi Sri Rezeki, kembarannya Eva Sri Rahayu *\^^/* Dunia saya enggak jauh-jauh dari berimajinasi. Impian saya mewujudkan imajinasi itu menjadi sebuah karya. Kalau bisa menginspirasi seseorang dan lebih jauhnya mengubah peradaban ^_^

92 comments:

  1. Wahhhhhh, kemarin waktu Om ku nikahan juga seserahan-nya semua barang itu. Hmm, apa semua seserahan sama ya?

    ReplyDelete
  2. sepertinya hampir sama di seluruh daerah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intinya kebutuhan dan modal calon pengantin ya, Teh :)

      Delete
  3. Pantesan pas mau nikah ditanya maunya apa.. Suami orang sunda sih.
    Kalo di Jawa Tengah enggak ada di adat nya , setau saya sih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di Jawa Tengah ada juga lho Mb Uwien. Para saudara dan tetangga yang menikah pada pake seserahan koq.Dulu pas kakak2 dan saya menikah pun ada seserahannya, disesuaikan dengan kesepakatan antara calon mempelai laki2 dan perempuan, isi seserahannya mau apa saja? Sayang kan klo pihak laki2 udah susah2 beli ntar ternyata mempelai perempuannya nggak suka :)

      Delete
    2. Setahu Evi Jawa dan Sunda itu mirip adatnya, cuma penamaannya beda. Beberapa sih, misal seserahan ini dan malam midodareni, di Sunda disebut Ngeyeuk Sereuh

      Delete
    3. Iya memang sebaiknya disesuaikan kebutuhan dan selera manten ya, Mbak Uniek

      Delete
  4. Hampir sama dengan yang ada di Jateng, Teh. Hanya di sini ga pake tas kayaknya. :D

    ReplyDelete
  5. Yang mahal adalah perhiasannya ya, apalagi kalau pake berlian :p hihi..

    ReplyDelete
  6. Hatur nuhun teh infonya ..
    Makasih yaa .. Hhe ..
    Insya Alloh bsk nyicil belinya 😍😄

    ReplyDelete
  7. Hatur nuhun teh infonya ..
    Makasih yaa .. Hhe ..
    Insya Alloh bsk nyicil belinya 😍😄

    ReplyDelete
  8. Teh kalau ga pke kain kebaya gpp??? Atau di ganti kain biasa atau bhasa snda itu samping kebat???

    ReplyDelete
  9. Gak ada seserahan berupa buku?!? :D

    ReplyDelete
  10. kalo laki" jawa ingin memperistri perempuan sunda,pake mahar atau perempuan sunda itu dibeli pakai uang berapa, yg seperti itu ada teh? kalo ada kira" berapa,mohOn bantuannya

    ReplyDelete
  11. Ini toh yang dibilang adat sunda itu, maklum kk gak tw adat sunda selain adat melayu dan batak

    ReplyDelete
  12. baru tau euy hehehe

    thanks infonya teh

    ReplyDelete
  13. Mau tanya apa seserahan laki2 di beli oleh wanita?

    ReplyDelete
  14. Setahu saya seserahan, dari pihak calon pengantin pria jadi yang beli calon penganti pria. Cuma pihak keluarga calon pengantin pria boleh nanya mau tas, baju, model apa? Sepatu dan CD. bra nomor berapa. Hal ini supaya apa yang diberikan pihak pengantin pria pas dihati gitu. Atau juga boleh calon mempelai wanita yang pilihin tp tetap barang harus dibawa dulu ke pihak calon pengantin pria untuk dikemas supaya menarik. Nanti diserahkan pada acara seserahan sebelum walimah.

    ReplyDelete
  15. Wahaha Bagus Banget bosquu artikelnya kalo mau cerita kunjungi aja blogku bosque KUMPULAN CERITA

    ReplyDelete
  16. Saya sedang bingung nih mba,,,adik saya mau nikah. Kemarin proses seserahan membawa barang-barang seserahan seperti di atas. Nah, kalau acara menikah, apa yang harus kami bawa selaku keluarga calon poengantin pria?

    ReplyDelete
  17. Hi to all, how is all, I think every one is getting more from this site, and your views are nice in favor of new visitors. outlook 365 email login

    ReplyDelete
  18. Setelah nikah uang belanja 500rb/hari

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  20. Visit Your Blog, Thanks you For Sharing , Make it share and keep going to do....

    ReplyDelete
  21. Hi brides to be, lagi cari gedung utk acara pernikahan di Kota Bandung? Gedung HIS Balai Sartika Convention Hall bisa jadi pilihan kamu loh karena lokasinya strategis dan sekarang udh full carpet + lampu chandelier. Selain itu HIS Balai Sartika Convention Hall juga menyediakan paket pernikahan yang fleksibel. Jangan khawatir, pilihan vendornya ada banyak dan bisa pilih sesuai keinginan kamu. Ohya, sekarang lagi ada promo menarik juga loh yaitu FREE HONEYMOON DAN CASHBACK! Untuk informasi lengkapnya, klik link ini https://bit.ly/tresnahisbalaisartika FREE CONSULT!!

    ReplyDelete
  22. Get your favorites items online in Auckland Newzealand. Treasurebox is one of the most popular store which provide their customers all the items at lowest price . Buy Mattress nz

    ReplyDelete
  23. Watch online seriale online and all the other serials online in hd. WE are providing all the romania tv shows and serials on clicksud which you will be watch daily online.

    ReplyDelete
  24. I really appreciate the effort from two of you and hope my frustration didn't show through too much. canadian mortgage calculator Ignoring income and debt levels, it is possible to determine simply how much you can afford to spend by using a simple calculation. mortgage calculator canada

    ReplyDelete
  25. Doramasmp4 esperamos que la estés pasando genial viendo. DoramasMP4 siempre será el primero en tener el episodio, así que por favor marque y agréguenos en Facebook para actualizarlo.
    https://bibikor704.wixsite.com/doramas

    ReplyDelete
  26. Aku mau nanya dong, kalo mempelai pria nya udah kasih seserahan ke mempelai wanita nya trus yg belanja2 buat seserahan itu siapa? Apa boleh kedua mempelai nya aja yg belanja?

    ReplyDelete
  27. These sites are stable, offer instant payments in your paypal and are not meant to make you fool.
    Take the time to extend your program from the starting as well as the foundation could keep on providing the company well ahead of the
    establishment phase. Unless you incorporate some technical
    exposure to web servers you might battle to perform your own server management and administrative tasks.부산오피


    ReplyDelete
  28. Ucuz, kaliteli ve organik sosyal medya hizmetleri satın almak için Ravje Medyayı tercih edebilir ve sosyal medya hesaplarını hızla büyütebilirsin. Ravje Medya ile sosyal medya hesaplarını organik ve gerçek kişiler ile geliştirebilir, kişisel ya da ticari hesapların için Ravje Medyayı tercih edebilirsin. Ravje Medya internet sitesine giriş yapmak için hemen tıkla: www.ravje.com

    İnstagram takipçi satın almak için Ravje Medya hizmetlerini tercih edebilir, güvenilir ve gerçek takipçilere Ravje Medya ile ulaşabilirsin. İnstagram takipçi satın almak artık Ravje Medya ile oldukça güvenilir. Hemen instagram takipçi satın almak için Ravje Medyanın ilgili sayfasını ziyaret et: instagram takipçi satın al

    Tiktok takipçi satın al istiyorsan tercihini Ravje Medya yap! Ravje Medya uzman kadrosu ve profesyonel ekibi ile sizlere Tiktok takipçi satın alma hizmetide sunmaktadır. Tiktok takipçi satın almak için hemen tıkla: tiktok takipçi satın al

    İnstagram beğeni satın almak için Ravje medya instagram beğeni satın al sayfasına giriş yap, hızlı ve kaliteli instagram beğeni satın al: instagram beğeni satın al

    Youtube izlenme satın al sayfası ile hemen youtube izlenme satın al! Ravje medya kalitesi ile hemen youtube izlenme satın almak için tıklayın: youtube izlenme satın al

    Twitter takipçi satın almak istiyorsan Ravje medya twitter takipçi satın al sayfasına tıkla, Ravje medya güvencesi ile organik twitter takipçi satın al: twitter takipçi satın al

    ReplyDelete
  29. Hi. This post was extremely inspiring, especially since then. Getting a visa for Turkey from using your laptop, tablet, smartphone or desktop PC. visa required for Turkey, The visa application process takes no more than ten minutes.

    ReplyDelete
  30. Halo kami adalah konsultan perizinan di Indonesia, semua izin usaha bisa kami bantu uruskan, mulai dari Jasa Pembuatan Kajian Teknis SLF, lalu Jasa Pembuatan Izin Depo Peti Kemas, untuk Izin sumur Bor atau Jasa Pembuatan SIPA juga bisa, untuk izin usaha di bidang pelabuhan seperti Jasa Pembuatan Izin Perusahaan Bongkar Muat, di bidang kesehatan kami bisa urus Jasa Perizinan Penyalur Alat Kesehatan, untuk bidang lingkungan kami juga spesialis Jasa pembuatan UKL UPL/AMDAL Palembang, dan tentu di bidang Migas Jasa Pembuatan SKUP Migas, dan satu lagi Jasa Pembuatan Gugatan Cerai.

    Untuk konsultan gratis di WA 08117806881

    ReplyDelete
  31. How are Sphynx cats with other pets?
    This is hard to answer. Generally, as a breed and given how affectionate they are I would say you have a better chance of a Sphynx cat getting along with other pets than a different breed of cat. But then each one is different and may or may not like any given pet or person. https://www.royaltykitten.com/
    sphynx cats for sale
    They definitely do not like to be alone, that was one of the reasons we got two. So it is always good for them to have a buddy if you are going to be away at work all day.
    https://www.chihuahuapuppiesforsale1.com/
    Sphynx kittens for sale

    ReplyDelete
  32. I absolutely agree with the above. In addition, I would encourage using a service like sphynx kittens for sale, chihuahua puppy for sale breeding as a hobby after my mom passed away because they were her favorite pets. chihuahua puppies for sale

    ReplyDelete
  33. Totally loved your article. Looking forward to see more more from you. sphynx cat for sale Meanwhile feel free to surf through my website while i give your blog a read. chihuahua puppies for sale near me Are you also lokking to adopt chihuahua puppies sphynx kitten for sale, teacup chihuahua for sale

    ReplyDelete
  34. Usually I never comment on article but your article is so convincing that I never stop myself to Real Leather. chihuahua puppy for sale near me best chihuahua puppies for sale hairless cats for sale Despite the fact that they are very intelligent, am finding it very difficult getting them to mate chihuahua for sale
    chihuahua for sale near me



    ReplyDelete
  35. I finally found what I was looking for! I'm so happy. 우리카지노


    ReplyDelete
  36. This is a very interesting post. Thank you for posting a lot of interesting posts. And please visit my site!~! The name of the site is 슬롯사이트.

    ReplyDelete
  37. This is a wonderful inspiring article. I am practically satisfied with your great work. You have really put together extremely helpful data. Keep it up.. Are you planning to visit Kenya?For this, you need to fill the Kenya Visa Application Form and pay the kenya evisa cost online.

    ReplyDelete
  38. Very nice and useful post, I recently found. Now there is no need to visit the embassy for an Indian tourist visa, you can apply for a visa online.

    ReplyDelete
  39. Ahaa, its nice dialogue about this piece of writing at this place at this webpage,
    I have read all that, so at this time me also commenting here.
    havanese dogs for sale

    Hi, I do believe this is a great website. I stumbledupon it ;) I am going to revisit yet
    again since I book-marked it. Money and freedom is the greatest way to
    change, may you be rich and continue to help other people.
    havanese puppies for sale


    I used to be suggested this website by means of my cousin. I’m now not sure whether
    this submit is written by him as nobody else know such detailed approximately my problem.
    You’re incredible! Thanks!
    teacup havanese puppy


    Hi my family member! I want to say that this
    post is awesome, nice written and include almost all
    important infos. I’d like to peer more posts like this
    chocolate havanese puppy for sale


    Hello, constantly i used to check blog posts here early in the
    daylight, since i like to find out more and more.
    havanese puppy for sale

    ReplyDelete
  40. Thanks for sharing your thoughts. I truly appreciate your efforts and I will be waiting for your further
    write ups thanks once again
    pomeranian puppies for sales


    This information is invaluable. Where can I find out more?
    pomeranian for sale


    This is the right webpage for anyone who hopes to understand this topic.
    You realize a whole lot its almost hard to argue with you (not that I really would want to…HaHa).
    You definitely put a fresh spin on a topic that’s been discussed for a long
    time. Great stuff, just excellent!
    teacup pomeranian for sale near me


    It’s amazing to pay a quick visit this website and
    reading the views of all colleagues concerning this article,
    while I am also zealous of getting familiarity.
    pomeranians for sale near me


    I take pleasure in, result in I discovered exactly what I used to be taking a look
    for. You’ve ended my 4 day lengthy hunt! God Bless you man. Have a nice
    day. Bye
    pomeranian teacup for sale

    ReplyDelete
  41. Hey! are using WordPress for your blog platform?

    I’m new to the blog world but I’m trying to get started and create my own. Do you need any html coding
    expertise to make your own blog? Any help would be really appreciated!
    doodle puppies


    Thank you for the good writeup. It in reality was a enjoyment account it.

    Look complicated to far introduced agreeable from you!
    By the way, how could we communicate?
    aussiedoodle puppies for sale


    Good post. I certainly love this website.
    Continue the good work!
    bernedoodle puppies for sale


    Hey! I’m at work browsing your blog from my new iphone
    3gs! Just wanted to say I love reading through your blog
    and look forward to all your posts! Keep up the outstanding work!
    goldendoodle puppies for sale

    ReplyDelete
  42. Generally I don’t learn post on blogs, but I would like
    to say that this write-up very pressured me to try and do so!
    Your writing taste has been surprised me. Thanks, quite
    great article.
    ragdoll kitten for sale


    whoah this blog is excellent i love studying your articles.
    Keep up the good work! You recognize, lots of individuals are looking around for thisinfo, you could help them greatly.
    ragdoll kittens for sale


    Good post. I certainly love this website.
    Continue the good work!
    mini goldendoodle for sale

    Hey! I’m at work browsing your blog from my new iphone
    3gs! Just wanted to say I love reading through your blog
    and look forward to all your posts! Keep up the outstanding work!
    mini bernedoodle puppies for sale

    I’m new to the blog world but I’m trying to get started and create my own. Do you need any html coding
    expertise to make your own blog? Any help would be really appreciated!
    mini aussiedoodles for sale

    ReplyDelete
  43. At this time I am going away to do my breakfast, afterward having my breakfast coming over again to read further news
    ragdoll cat for sale


    Usually I don’t read post on blogs, but I wish to say that this write-up very compelled me to try and do it!
    Your writing taste has been surprised me. Thank you, very nice article.
    ragdoll cats for sale

    Hi, I do think this is a great blog. I stumbledupon it �� I may come back once again since I saved as a favorite it.
    Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue
    to guide others.
    aussiedoodle for sale

    Wonderful article! That is the kind of info that are supposed to be shared around the net.
    Shame on the seek engines for now not positioning this publish upper!
    Come on over and discuss with my website . Thank
    you =)
    bernedoodles for sale

    What’s Going down i’m new to this, I stumbled upon this I have found It positively useful and it has aided me out loads.
    I hope to give a contribution & help different users like its aided me.
    Good job.
    goldendoodle for sale

    ReplyDelete
  44. I love what you guys are usually up too. This sort of clever work and coverage! Keep up the excellent works guys I’ve you guys to my own blogroll.
    ragdoll kittens for sale near me


    Hi, of course this piece of writing is actually fastidious and I have learned lot
    of things from it concerning blogging. thanks.
    ragdoll kitten near me

    https://thegorgeousdoodles.com/
    https://www.fluffyhavanese.com/
    https://www.pomeranianpuppiesforsales.com/
    https://thegorgeousragdolls.com/

    ReplyDelete
  45. you will need support or suggestions, write me privately.
    I interested in your implementation/use case.
    the best situs slot terbaik
    Togel2win

    ReplyDelete
  46. Massage as we know it, possesses a ton of benefits. Everyone can enjoy a massage session, regardless of how simple it is and the type of person. 토닥이

    ReplyDelete
  47. Just make sure to look into their qualifications and go with your gut regarding comfort level and you're certain to find a fantastic massage experience. training

    ReplyDelete
  48. The website is good and the stock is good. Thanks for all you do. urgent Indian visa, you can fill an online emergency e visa India application form. Within 5 to 10 minutes you can fill your India emergency visa application form. Urgent visa to India you get in 1 to 3 business days.

    ReplyDelete
  49. Thanks very much for sharing an amazing content with us. we really do appreciate.
    teacup yorkies for sale
    teacup yorkies for sale near me
    yorkie teacup for sale
    yorkie puppies for sale
    yorkie puppy for sale
    teacup yorkie for sale
    yorkie for sale near me
    teacup yorkie near me
    teacup yorkie for sale near me
    Nice Post..Thanks for sharing this useful information! This is really interesting information to read.
    https://www.newdaypuppies.com/

    ReplyDelete
  50. This Blog Is really informative for us. Thanks For sharing this blog.
    Hii this is my first time visiting this web page this blog is really informative for me.
    teacup chihuahua for sale
    chihuahua puppies for sale
    teacup chihuahua puppies for sale
    chihuahua for sale
    teacup chihuahuas for sale
    tea cup chihuahua for sale
    chihuahua for sale near me
    applehead chihuahua for sale
    apple head chihuahua for sale
    https://www.yorkiespuppiessale.com/

    ReplyDelete
  51. https://www.myppuphouse.com/
    https://www.yorkiespuppiessale.com/
    https://www.myppuphouse.com/teacup-maltese-puppies-for-sale/
    https://www.myppuphouse.com/teacup-maltipoo-puppies-for-sale/
    https://www.myppuphouse.com/teacup-pomeranian-puppies-for-sale/
    https://www.myppuphouse.com/teacup-poodle-puppies-for-sale/
    https://www.myppuphouse.com/teacup-shih-tzu-puppies-for-sale/
    https://www.myppuphouse.com/teacup-yorkie-for-sale/
    https://www.newdaypuppies.com/

    ReplyDelete
  52. Heya i'm for the first time here. I came across this board and I find
    It truly useful & it helped me out much. I hope to give something back
    and help others like you aided me.
    yorkies for sale near me
    yorkie for sale near me
    yorkie puppies near me
    yorkies near me
    yorkshire terrier for sale
    yorkie puppy for sale near me
    yorkie puppies for sale near me
    teacup puppies for sale near me
    teacup yorkie for sale
    https://www.chihuahuapuppiesforsale1.com/

    ReplyDelete
  53. Looking at this article, I miss the time when I didn't wear a mask. 오공슬롯 Hopefully this corona will end soon. My blog is a blog that mainly posts pictures of daily life before Corona and landscapes at that time. If you want to remember that time again, please visit us.

    ReplyDelete
  54. I'm never-endingly taking a gander at on the web for storys that can oblige me. There is unequivocally a substitute to like concerning this. I feel you made pleasingly hardly any salubrious obsessions in Attributes other than. Keep included, mind blowing calling! https://18.139.106.242

    ReplyDelete
  55. Thanks for your great article which is both informative and innovative: with the latest updates. It was highly invaluable. Travelers can apply tourist visa India US citizen directly for e-visas online. Therefore, the Indian government has developed an easy-to-use online Indian visa application form that makes it easy to apply for a visa.

    ReplyDelete
  56. Good morning guys, Are you interested in travel in India.Yes, now India is open for tourism. You can apply for an Indian visa easily. It's a simple & secure process. You can fill your Indian visa application form online within 5 to 10 minutes and get your visa reacquired in 3 to 5 business days.

    ReplyDelete

  57. I am feeling very excited after reading your post . Thank You . Saudi Arabia e visa is very popular nowadays and the government of Saudi is supporting the e visa system . Really it make Saudi visa system very easy and supportive. And it also helps to promote Saudi tourism.

    ReplyDelete
  58. Very nice post. I just came to your blog and wanted to say,That I really enjoyed surfing around your blog posts. We provide cloud computing services, If you have any query related to cloud services companies then visit our website you will get complete information related to your query.

    ReplyDelete
  59. Hello guys, many people ask, how can I apply for a visa? You can apply for an e visa online. And your visa processing time depends on your nationality and your visa type.

    ReplyDelete